گسکت

گسکت یا واشر آب بندی از نوع استاتیک خود در قسمت اتصال فلنج ها از نشت سیالات جلوگیری میکند. این ابزارها باتوجه به فضا و محیط کار، در جنس های مختلفی از جمله فلزی، کامپوزیتی، گرافیت و آزبست ساخته میشوند.

ویژگی گسکت

گسکت یا واشر آب بندی ها 8 ویژگی اساسی دارند که در ادامه به آنها می پردازیم.

1. تاب آوری یکی از ویژگی های کلیدی گسکت‌ها می باشد. در صنایعی مانند نفت و گاز قطعات تحت تنش‌های مکانیکی و حرارتی قرار میگیرند.

2. این واشرها باید از انعطاف پذیری و تحمل مناسبی برخوردار باشند. این ویژگی در دوام آنها نیز موثر است.

3. برای سیالاتی که در خطوط انتقال خورنده هستند باید از درزگیر استفاده کرد تا در این سیستم ها در برابر خوردگی از خود مقاومت لازم را نشان دهند.

4. استفاده از گسکت های استنلس استیل سبب دوام و مقاومت بالا در برابر خوردگی میشوند. مقاومت کم واشرها سبب نشتی و در ادامه ی آن سبب از کار افتادن سیستم مربوطه میشود.

5. هنگامی که قطعه ای در دمای بالا تحت تنش باشد سبب رخداد شکست در ماده میشود و خزش رخ میدهد. مقاومت در برابر خزش برای گسکت هایی که در سیستم با دمای بالا کار میکنند، حائز اهمیت است.

6. تراکم پذیری سبب چفت شدن سطح فلنج ها و گسکت شده و از هرگونه نشتی سیال جلوگیری میکند.

7. بخشی از گسکت با سیال لغزنده تماس پیدا میکند. در اینجا گسکت نباید نفوذپذیر باشد چرا که احتمال نشت آن ممکن است.

8. انتخاب گسکت مناسب در مرحله طراحی سیستم قابل توجه است زیرا در خطوط انتقال ممکن است صدمه ها و خسارات جبران ناپذیر و هنگفتی را به بار بیاورذ.

انواع گسکت

گسکت ها به سه دسته‌ی اساسی فلزی، غیرفلزی و کامپوزیت دسته بندی میشوند.

» دسته ی اول که فلزی هستند در فشار و درجه حرارت بالا استفاده میشوند. این واشرها از متریالی همچون آهن نرم، فولاد کم کربن، استیل ضد زنگ، مونل و اینکونل ساخته میشوند.

» گسکت های غیرفلزی به راحتی و با کمترین فشار فشرده شده و در دمای پایین استفاده میشوند. نوع گرافیتی این واشر تا 500 درجه قابل استفاده قرار میگیرد. این مدل مقرون به صرفه و دردسترس است و معمولا از گرافیت، لاستیک، تفلون و فیبرهای غیر آزبست فشرده شده ساخته میشوند. این گسکت ها به عنوان واشرهای نرم نیز در بازار شناخته میشوند.

» گسکتی با ترکیب مواد فلزی و غیرفلزی با عنوان گسکت کامپوزیتی برای کاربردهایی که در فشار و دماهای مختلف هستند استفاده میشوند. این واشرها در هنگام نصب به دقت بیشتری نیاز دارند. اسپیرال و کامپروفیل از جمله شناخته شده ترین مدل های گسکت هستند.

کاربرد گسکت

گسکت ها در سخت ترین شرایط هم مقاومت و آب بندی خود را فراهم میکنند، از این رو در صنایعی همچون پتروشیمی و دریای عمیق، نفت و گاز، معدن، نظامی و هوافضا کاربرد دارند. همچنین این واشرها برای تصفیه، غذا و نوشیدنی، دارو و صنایع فرآیند بهداشتی مورد استفاده قرار میگیرند.

کار با گسکت بر

از گسکت بر آلپکس Allpax برای برش گسکت های غیر فلزی تا قطر 22 اینچ با خط کش استاندارد و قطر 42 تا 62 اینچ مناسب می باشد. معمولاً قطر برش به وسیله این دستگاه تا ضخامت 1.4 یا 6.35 میلیمتر قابل تنظیم است.

خرید گسکت

باتوجه به ویژگی های موردنیاز، گسکت مناسب فلنج را انتخاب کنید. در ادامه نکاتی که لازم به توجه است را آورده ایم تا در هنگام خرید گسکت به آن توجه کنید.

» بازه‌ی دمایی که گسکت با سیال در تماس است.

» تناسب دامنه تغییرات فشار سیال با فشارکاری گسکت.

» وجود ارتعاشات، تنش های مکانیکی و دمایی در سیستم، ویژگی ارتجاعی بودن واشر را حتمی میکند.

» مقاوم بودن واشر و خورده نشدن آن در برابر سیالات خورنده.

» واشر بایستی قابلیت تامین و تهیه را دارا باشد.

» دوام و عمر گسکت با تعمیر و نگهداری آن تناسب داشته باشد.

» گسکت ها از مواد مختلفی همچون لاستیک، چوب پنبه، فلز، مس و فوم ساخته و تولید میشوند.

در اینستاگرام به شرکت آرمه سر بزنید