گسکت اسپیرال وند

گسکت اسپیرال وند یک واشر فلزی است که از نشت سیالات در فلنج جلوگیری میکند و در طیف گسترده ای از فشار و دما قابل استفاده است. به این گسکت، گسکت مارپیچی نیز میگویند.

گسکت های اسپیرال وند از دو لایه تشکیل شده اند. لایه اول فلزی است که از جنس فولاد ضد زنگ می باشد. لایه دوم از مواد نرمی ساخته شده که وظیفه آن پر کردن لایه ها با ضخامت یکسان است، این لایه از جنس گرافیت، تفلون و آزبست ساخته میشود که باتوجه به محل نصب و کاربرد گسکت از آن متریال مربوطه استفاده میشود. این لایه ها به صورت V به دور یک دیگر تابیده میشوند تا فشار بیشتری را تحمل کند.

اجزای گسکت اسپیرال وند

گسکت اسپیرال وند از سه قسمت حلقه بیرونی، حلقه مارپیچ و حلقه داخلی ساخته شده است.

» حلقه بیرونی به عنوان حلقه مرکزی و راهنما به قرار گرفتن درست واشر در اتصال فلنج کمک میکند. جنس حلقه بیرونی از کربن استیل می باشد.

» حلقه مارپیچ به عنوان عنصر آب بندی ناحیه ای ایجاد میکند که از نشتی جلوگیری شود. این ناحیه متشکل از مواد پر کننده و مارپیچ هایی است که درزبندی مناسب را بوجود می آورد. ماده پرکننده برای صنعت نفت و گاز از متریال PTFE یا گرافیت انعطاف پذیر است که برای دماهای بالا بسیار مناسب می باشد.

» مهم ترین بخش گسکت اسپیرال وند، حلقه‌ی داخلی است. این حلقه از خم شدن و انواع آسیب‌ها به گسکت جلوگیری میکند. آسیب به واشر موجب آسیب داخلی به لوله یا پمپ میشود. در شرایطی که فشار بالاست این حلقه از آسیب به مواد پرکننده ممانعت می ورزد.

اجزای گسکت اسپیرال وند

اجزای گسکت اسپیرال وند

علامت های روی گسکت اسپیرال وند

» طراحی گسکت از استاندارد ASME B16.5 پیروی میکند.

» نام سازنده گسکت حتما روی آن حک میشود.

» رنگ های واشر نشان دهنده ی جنس سیم پیج و پرکننده ی آن است.

» اندازه گسکت و فشارکاری که گسکت میتواند متحمل شود با علامت قطر و کلاس فشار مشخص میشود. رایج ترین کلاس ها شامل 150، 300، 400، 600، 900، 1500، 2500 می باشد.

» با افزایش کلاس فشار، توانایی گسکت برای تحمل فشار افزایش می یابد.

» در برخی از گسکت های اسپیرال جنس آن را روی بدنه حک میکنند.

علامت های روی گسکت اسپیرال وند

علامت های روی گسکت اسپیرال وند

ضخامت گسکت اسپیرال وند

معمولا ضخامت گسکت اسپیرال بین 3.2 تا 4.5 میلی متر است اما برای قطرهای بزرگتر، از ضخامت 5.5 تا 7 میلی متر استفاده میشود. طیف ضخامتی که در بازار عرضه میشود از 1.6 تا 7.2 میلی متر است.

انواع گسکت اسپیرال وند

  • سی جی استایل

این گسکت از یک عنصر آب بندی و یک حلقه بیرونی از جنس فلز ساخته شده است. حلقه بیرونی با جلوگیری از فشار بیش حد عملکرد آب بندی بهینه را تضمین میکند. این حلقه سبب میشود که واشر روی سطح فلنج به درستی قرار بگیرد. از گسکت اسپیرال وند مدل CG در اتصالات فلنجی که سطح صاف و برجسته دارند استفاده میشود.

  • سی جی آی استایل

این گسکت CGI دارای دو حلقه ی بیرونی و داخلی از جنس فلز است. حلقه داخلی عنصر آب بندی در قطرهای داخلی و خارجی را محدود و از خم شدن آن جلوگیری میکند. همچنین یک مانع فیزیکی ایجاد میکند که عنصر آب بندی و جریان از گرما و سیال حفاظت شود. از این گسکت اسپیرال وند برای شرایط کاری متوسط تا شدید استفاده میشود.

  • آر استایل

گسکت های مدل R در اتصالات فلنجی با زبانه و شیار نر و ماده استفاده میشود.

  • آر آی آر استایل

گسکت مدل RIR از یک عنصر آب بندی و یک حلقه فلزی ساخته شده است. حلقه‌ی داخلی وظیفه جلوگیری از فشار را دارد و یک مانع فیزیکی بین عنصر و جریان سیال ایجاد میکند. حلقه داخلی به صورتی طراحی شده است که آشفتگی جریان را می کاهد که این عمل سبب میشود خوردگی فلنج به حداقل برسد. از این مدل گسکت در اتصالات فلنجی نر و ماده استفاده میشود.

نصب گسکت اسپیرال وند

ممکن است نصب گسکت اسپیرال برای شما کمی دشوار باشد پس به چند نکته توجه کنید.

  • تمیز کردن و بررسی فلنج

ذرات و گرد و غبار روی سطح آب بندی را به طور کامل پاک کنید.

  • اتصال فلنج ها

هنگام قرار دادن موازی فلنج ها، اگر فاصله ی اضافی بین دو فلنج بیش از 2 برابر ضخامت گسکت باشد باید با متخصصین مشورت کنید. به هیچ عنوان فلنج را سفت نکنید و فکر اینکه با این عمل فلنج ها به هم میرسند را فراموش کنید.

  • جاگذاری گسکت

بعد از اینکه فلنج ها را تراز کردید به بررسی گسکت بپردازید که نقص، خرابی و آسیب نداشته باشد. در ابتدا 2 تا 3 پیچ را از فلنج ها رد کنید و بعد واشر را روی فلنج هدایت کنید. پیچ ها به تراز کردن و قرارگیری کامل فلنج کمک شایانی میکنند. بعد از قرار دادن گسکت از روانکاری مناسب آن استفاده کنید. توجه داشته باشید که روغن کاری نباید بر روی واشر یا سطح آب بندی اتفاق بیفتد.

  • سفت کردن پیچ ها

قبل از بستن پیچ ها به بررسی سطح تحمل گشتاور بپردازید. مطمئن باشید که فلنج ها موازی هستند تا از سفت شدن یا شل شدن بیش از حد پیج جلوگیری شود. در انتها چک کنید که همه ی مهره ها یکنواخت و سفت هستند.

برای برش و اندازه کردن گسکت میتوانید از گسکت بر استفاده کنید. این ابزار با توجه به قطر گسکت تنظیم میشود و دارای دقت و سرعت بالایی است.

کاربرد گسکت اسپیرال وند

  • صنایع غذایی
  • صنایع دارویی
  • صنایع شیمیایی
  • کارخانه فولاد
  • کارخانه سیمان
  • صنایع اتومبیل سازی
  • خطوط و ایستگاه گاز
  • پتروشیمی و پالایشگاه
  • کارخانه سرامیک و کاشی سازی

مزایای گسکت اسپیرال وند

طول عمر نسبتا بالایی دارد. برای کاربری های مختلف میتوان استفاده کرد. در هر دو طرف آب بندی انجام میشود. امکان تعویض و سرویس در محل نصب آن امکان پذیر است. برای سیال های مختلفی میتوان از آن استفاده کرد.

روش نصب گسکت اسپیرال وند

ابتدا باید یک سطح واشر را به فلنج بچسبانید به طوری که لبه واشر روی سوراخ های فلنج نباشد. بعد از تنظیم واشر میتوان به دو طریق آنها را به هم متصل کرد. در روش اول، با استفاده از چسب قطره ای و نگهداشتن با دست نصب میشود. در روش دوم، فلنج دیگر را به واشر چسبانده و پیچ ها نصب میشوند.

باید دقت داشته باشید که بستن پیچ ها باید آرام و همزمان با هم انجام شود تا گسکت اسپیرال حرکت نکند و آببندی انجام گیرد. باتوجه به مهارت خود توصیه میشود که بعد از استفاده از چسب قطره ای در دو ناحیه ی بالا و پایین، فلنج یا ولو دوم را روی آن ببندید و پیچ ها را محکم کنید.

برای نصب گسکت اسپیرال وند باید مطابق استاندارد و سایز و کلاس فلنج سفارش گذاری انجام شود.فلنج های مطابق استاندارد ASME B16.5 تا سایز 24 اینچ و از سایز 26 اینچ به بالا مطابق استاندارد ASME B16.47 دارای دو سری A,B می باشند که هنگام نصب باید دقت کرد که گسکت مطابق فلنج انتخاب شده باید زیرا پیچ های فلنج به خوبی بسته نمی شود و عملا آببندی لازم انجام نمی گیرد.

قیمت گسکت اسپیرال وند

قیمت خریدگسکت اسپیرال وند باتوجه به ابعاد، متریال و حداکثر فشار و دمای کاری آن تعیین میشود. هنگام خرید گسکت توجه داشته باشید که گسکت نامرغوب سبب خسارات و هزینه های هنگفتی برای شما میشود.

در اینستاگرام به شرکت آرمه سر بزنید